Varmasti jokainen tavallista enemmän lentokoneella matkustanut on joutunut tilanteeseen, jossa lento on syystä tai toisesta ollut myöhässä. Harva kuitenkaan tietää, että tästä on mahdollista saada korvausta jopa satojen eurojen edestä.
Lentomatkustajan oikeudet
Useimmissa tilanteissa lennon ollessa myöhässä, ollaan tilanteessa, jossa matkustajan oikeudet eivät välttämättä ole helposti saatavilla. Siksi näihin onkin hyvä tutustua etukäteen. Nämä oikeudet ovat säädelty Euroopan Unionin toimesta, jonka johdosta kaikkien Euroopassa operoivien lentoyhtiöiden on niitä noudatettava vaikka ne harvemmin näitä oikeuksia omilla sivuillaan mainostavatkaan.
Korvausten määrä
Se, kuinka paljon korvauksia voi saada, kuin lento myöhässä, riippuu matkan pituudesta, ei lipun hinnasta. Näin ollen korvauksia on mahdollista saada enemmän, kuin lennosta on maksanut. Euroopassa maksimi korvaukset myöhästyneestä lennosta ovat seuraavat:
- Alle 1500 km – Max. 250 € (Lento yli 2h myöhässä)
- 1500 – 3000 km – Max. 400 € (Lento yli 3h myöhässä)
- Yli 3000 km – Max. 600 € (Lento yli 4h myöhässä)
Vaikka ehdot maksimimäärän eivät täyttyisikään, kannattaa korvauksia silti koittaa hakea, sillä pienistäkin myöhästymisistä on mahdollista saada kuitenkin jotain. Korvauksia on myös mahdollista hakea takautuvasti jopa kolmen vuoden ajalta edellyttäen, että sinulla on edelleen lennon tiedot ja boarding pass tallessa.
Korvausta ei ole mahdollista saada, mikäli lento myöhästyy:
- Huonon sään johdostä.
- Muun, epänormaalin olosuhteen vuoksi.
- Lentoyhtiö on tiedottanut asiasta vähintään kaksi viikkoa etukäteen.
Lisäkorvauksia on mahdollista saada myös myöhästymisen aiheuttamista muista vahingoista. Eli esimerkiksi jos estyt osallistumasta johonkin, jo maksettuun asiaan myöhästymisen takia. Vaikkapa olet ostanut jo etukäteen junalipun etkä päässyt mukaan junaan koska lento myöhästyi. Näitä lisäkorvauksia muista vahingoista on mahdollista saada 4635 euroon asti.
Korvauksien hakeminen
Voit hakea korvauksia lähettämällä itse EU:n valituslomakkeen lentoyhtiölle, mutta helpommalla pääset, mikäli käytät kolmannen osapuolen apua. Jokin aika sitten markkinoille tullut palvelu, nimeltä Air Help hoitaa tämän puolestasi. Tätä samaa palvelua olen itse onnistuneesti käyttänyt muutamaan otteeseen, lentojen ollessa myöhässä. Tarvitset lentojen tietojen ja boarding passin lisäksi tilinumeron, minne mahdollinen korvaus maksetaan. Air Help ottaa 25% palkkion korvaussummasta, jos korvauksia saadaan. Mikäli et haluat maksaa 25% palkkiota Air Helpille, niin voit lähettää valituksen lentoyhtiölle itse täältä löytyvien ohjeiden mukaan.
Air Help – lisätietoja
Air Help on vuonna 2013 perustettu palvelu, joka auttaa matkustajia saamaan heille oikeutetut korvaukset myöhästyneestä tai peruuntuneesta lennosta. Yhtiön omien sanojen mukaan heidän palvelua käyttämällä todennäköisyys korvausten saamiseksi voi kasvaa jopa 90%. Palvelua on mahdollista käyttää Suomen kielellä. Hae korvaus myöhästyneestä tai perutusta lennosta.
Toki korvauksia voit hakea myös itse suoraan lentoyhtiöltä ja suhteellisen usein tämä onnistuukin melko vaivattomasti. Air Help on kuitenkin jo suhteellisen suuri yritys ja erikoistunut korvausten hakemiseen, joten heillä on hieman enemmän voimaa takana kuin yksittäisellä henkilöllä. Itse olen kyseistä palvelua käyttänyt muutamaan kertaan ja ollut molempina kertoina tyytyväinen lopputulokseen, vaikka Air Help toki oman osuutensa välistä aina ottaakin. Mutta eipä tarvinnut juuri itse mitään tehdä.
Lähteet: Trafi, Euroopan Komissio